Inschrijven bij de gemeente

  • U komt vanuit het buitenland (opnieuw) in Nederland wonen of
  • U woont in de gemeente Barneveld, maar bent niet ingeschreven.
  • U kunt zich alleen inschrijven als u:
    • de Nederlandse nationaliteit heeft of
    • de nationaliteit van een ander land uit de Europese Unie heeft of
    • de Noorse, Liechtensteinse of IJslandse nationaliteit heeft of
    • een geldige verblijfsvergunning heeft of
    • de beslissing op uw aanvraag voor verblijfsvergunning in Nederland mag afwachten
  • U maakt een afspraak met de gemeente. Bel hiervoor vanuit Nederland 14 0342 of vanuit het buitenland +31 342 495 902 .
  • Komt u vanuit het buitenland, dan maakt u binnen 5 dagen na aankomst in Nederland een afspraak.

  • Vluchtelingen uit Oekraïne moeten zich bij de gemeente inschrijven.
  • Een afspraak voor een inschrijving moet binnen 5 dagen na aankomst gemaakt worden.
  • Lees de landelijke regels: Inschrijving van personen uit Oekraïne in de BRP.
  • Bel voor een afspraak om u in te schrijven naar de gemeente 14 0342
  • Wanneer een vluchteling vertrekt naar het buitenland, moet hij of zij zich ook laten uitschrijven.
  • Als een vluchteling vertrekt naar een andere gemeente in Nederland, moet hij of zij zich daar inschrijven, binnen 5 dagen.

Als u niet alleen, maar met 1 of meer gezinsleden naar Barneveld verhuist, komen alle gezinsleden mee naar de afspraak. Voor elk gezinslid brengt u het volgende mee:

Geldige, officiële document(en)

Ter identificatie

  • Nederlands paspoort of identiteitskaart of
  • uw paspoort of reisdocument van een land uit de Europese Unie, Noorwegen, Liechtenstein of IJsland of 
  • een Nederlands vreemdelingendocument: dit is een verblijfsdocument van de Immigratie- en naturalisatiedienst.

Als u buiten Nederland geboren bent

  • uw geboorteakte

Indien van toepassing

  • huwelijksakte of bewijs van geregistreerd partnerschap
  • echtscheidingspapieren (rechterlijke uitspraak, echtscheidingsakte)
  • adoptiepapieren
  • overlijdensakte van partner of kind(eren)

Komend uit Aruba, Curaçao, Sint-Maarten, Bonaire, Saba of Sint Eustatius

  • bewijs van uitschrijving
  • bewijs van rechtmatig verblijf van de Immigratie- en Naturalisatiedienst
  • een bewijs of document waarop uw Burgerservicenummer staat

Ongeacht het aantal in te schrijven gezinsleden neemt u mee:

Bewijs van wonen

Koopwoning

  • getekende koopovereenkomst: de pagina’s waarop uw naam, adres en handtekening staan of 
  • voorlopige koopovereenkomst met een sleutelverklaring waarin staat dat de koper al eerder gebruik van de woning mag maken of 
  • de leveringsakte, ook wel transportakte genoemd of eigendomsbewijs of
  • de hypotheekakte

Huurwoning van een woningcorporatie, kamerverhuurbedrijf, makelaarskantoor of beheermaatschappij

  • getekende huurovereenkomst of 
  • een huisvestingsvergunning

Huurwoning op een recreatieverblijf

  • gedoogbeschikking voor tijdelijk wonen in een recreatieverblijf
  • of een overbruggingshuisvesting in geval van calamiteiten

Particuliere huurwoning

  • getekende huurovereenkomst of 
  • een huisvestingsvergunning
  • kopie van het legitimatiebewijs van de hoofdbewoner of eigenaar

Bij onderhuur, inwoning en/of samenwonen

  • getekende schriftelijke verklaring van de hoofdbewoner of eigenaar
  • kopie van het legitimatiebewijs van de hoofdbewoner of eigenaar
  • het huurcontract of eigendomsbewijs van de woning

U moet zich laten inschrijven bij de gemeente waar u woont als u gedurende een periode van 6 maanden tenminste 4 maanden in Nederland blijft.