Inschrijven bij de gemeente
- U komt vanuit het buitenland (opnieuw) in Nederland wonen of
- U woont in de gemeente Barneveld, maar bent niet ingeschreven.
- U kunt zich alleen inschrijven als u:
- de Nederlandse nationaliteit heeft of
- de nationaliteit van een ander land uit de Europese Unie heeft of
- de Noorse, Liechtensteinse of IJslandse nationaliteit heeft of
- een geldige verblijfsvergunning heeft of
- de beslissing op uw aanvraag voor verblijfsvergunning in Nederland mag afwachten
- U maakt een afspraak met de gemeente. Bel hiervoor vanuit Nederland 14 0342(Verwijst naar een telefoonnummer) of vanuit het buitenland +31 342 495 902(Verwijst naar een telefoonnummer) .
- Komt u vanuit het buitenland naar Nederland, kom dan binnen 5 dagen naar het gemeentehuis. Maak op tijd een afspraak.
- Vluchtelingen uit Oekraïne moeten zich bij de gemeente inschrijven.
- Een afspraak voor een inschrijving moet binnen 5 dagen na aankomst gemaakt worden.
- Lees de landelijke regels: Inschrijving van personen uit Oekraïne in de BRP(Verwijst naar een externe website).
- Bel voor een afspraak om u in te schrijven naar de gemeente 14 0342(Verwijst naar een telefoonnummer).
- Wanneer een vluchteling vertrekt naar het buitenland, moet hij of zij zich ook laten uitschrijven.
- Als een vluchteling vertrekt naar een andere gemeente in Nederland, moet hij of zij zich daar inschrijven, binnen 5 dagen.
Als u niet alleen, maar met 1 of meer gezinsleden vanuit het buitenland naar Barneveld verhuist, komen alle gezinsleden mee naar de afspraak. Voor elk gezinslid brengt u het volgende mee:
Geldige, officiële document(en)
- Nederlands paspoort of identiteitskaart of
- uw paspoort of reisdocument van een land uit de Europese Unie, Noorwegen, Liechtenstein of IJsland of
- een Nederlands vreemdelingendocument: dit is een verblijfsdocument van de Immigratie- en naturalisatiedienst.
Indien van toepassing
- huwelijksakte of bewijs van geregistreerd partnerschap
- echtscheidingspapieren (rechterlijke uitspraak, echtscheidingsakte)
- adoptiepapieren
- overlijdensakte van partner of kind(eren)
Als u buiten Nederland geboren bent
- uw geboorteakte
Als u komt uit Aruba, Curaçao, Sint-Maarten, Bonaire, Saba of Sint Eustatius
- bewijs van uitschrijving
- bewijs van rechtmatig verblijf van de Immigratie- en Naturalisatiedienst
- een bewijs of document waarop uw Burgerservicenummer staat
Ongeacht het aantal in te schrijven gezinsleden neemt u mee:
Bewijs van wonen
Koopwoning
- getekende koopovereenkomst: de pagina’s waarop uw naam, adres en handtekening staan of
- voorlopige koopovereenkomst met een sleutelverklaring waarin staat dat de koper al eerder gebruik van de woning mag maken of
- de leveringsakte, ook wel transportakte genoemd of eigendomsbewijs of
- de hypotheekakte
Huurwoning van een woningcorporatie, kamerverhuurbedrijf, makelaarskantoor of beheermaatschappij
- getekende huurovereenkomst of
- een huisvestingsvergunning
Huurwoning op een recreatieverblijf
- gedoogbeschikking voor tijdelijk wonen in een recreatieverblijf
- of een overbruggingshuisvesting in geval van calamiteiten
Particuliere huurwoning
- getekende huurovereenkomst of
- een huisvestingsvergunning
- kopie van het legitimatiebewijs van de hoofdbewoner of eigenaar
Bij onderhuur, inwoning en/of samenwonen
- getekende schriftelijke verklaring van de hoofdbewoner of eigenaar (pdf, 23 KB)
- kopie van het legitimatiebewijs van de hoofdbewoner of eigenaar
- het huurcontract of eigendomsbewijs van de woning
U moet zich laten inschrijven bij de gemeente waar u woont als u gedurende een periode van 6 maanden tenminste 4 maanden in Nederland blijft.