Beleidsplan Licht - Reclameverlichting

Reclame is niet meer weg te denken uit onze samenleving. Veel bedrijven en winkels maken gebruik van reclame. Reclame op de gevel, op een bord, een zuil, in de etalage. Bij een reclame-uiting wordt ook vaak verlichting gebruikt om beter op te vallen. Tot voor kort werden reclameborden of posters verlicht met een lamp. Nu zien we steeds vaker lichtbakken, met meestal een ledlamp die van binnen naar buiten schijnt. Maar ook led/lcd displays en steeds vaker met knipperend en bewegend beeld. In onze gemeente gelden regels rond het mogen plaatsen van reclame-uitingen.

Reclameverlichting

We gaan voortaan zo om met reclameverlichting:

  • We zijn ons bewust van de positieve en negatieve effecten van reclame en vinden dat:
    • omwonenden en verkeer niet gehinderd mogen worden door reclameverlichting.
    • de flora en fauna geen hinder mag ondervinden.
  • Reclames zijn alleen toegestaan op het bedrijfsperceel of op de plek van de activiteit.
  • Reclames zijn bij monumenten en beschermde dorpsgezichten beperkt mogelijk.
  • Verlichte reclame in bushokjes (abri’s) moet tussen 01.00 en 06.00 uur uit zijn. De reclame moet na de spits gedimd worden. Hiervoor gaan we in gesprek met onze contractpartner.
  • We staan nieuwe led/lcd displays in principe niet toe. De omgevingswet geeft aan dat er geen hinder mag ontstaan aan de fysieke leefomgeving. Mocht er toch een led/lcd display toegestaan worden op de daarvoor aangewezen locaties, dan stelt de gemeente in ieder geval de volgende eisen:
    • Er mag geen hinder zijn voor de omgeving inclusief de flora en fauna.
    • De display wordt in de avond het gedimd en is in de nacht uit.
    • Geen knipperende of bewegende (film)beelden.
    • De verkeersveiligheid mag niet in het geding komen.
    • Aan de kleuren kan de gemeente eisen stellen.

      ​​​​​​Wellicht dat door toekomstige ontwikkelingen het standpunt rondom led/lcd displays verandert.
  • Met de ondernemers bespreken we om terughoudend te zijn met verlichte reclameborden/etalages etc. Door gericht of zacht licht te gebruiken kan de ondernemer vaak meer bereiken. Ook vragen we de ondernemers om kritisch te kijken naar op welke tijden er verlichting nodig is. Een lamp met een sensor werkt vaak beter dan licht altijd aan te hebben. Led/lcd schermen in etalages mogen niet uitstralen op de straat of hinder veroorzaken voor omwonenden. Wij vragen ondernemers deze na de spits te dimmen en uit te doen na sluitingstijd.
  • Verlichte reclames aan lantaarnpalen is alleen op aangewezen locaties toegestaan.

Wet- en regelgeving

In de notitie Reclamebeleid van de gemeente staat aangegeven waar reclame-uitingen aan moeten voldoen en waar reclame geplaatst mag worden. Ook staat in de notitie waar wel en niet een omgevingsvergunning voor aangevraagd moet worden.

De Algemene Plaatselijke Verordening (APV) omschrijft in artikel 117 en 118 dat het verboden is om op of aan een onroerende zaak handelsreclame te maken of te voeren door middel van een opschrift, aankondiging of afbeelding waardoor het verkeer in gevaar wordt gebracht of ernstige hinder ontstaat voor de omgeving (artikel 117, verbod hinderlijke of gevaarlijke reclame).
De vergunning voor verlichte reclame kan worden geweigerd als de reclame op zichzelf of voor de omgeving niet voldoet aan het welstandsbeleid. Ook kan een vergunning geweigerd worden om overlast te voorkomen voor de omgeving (bijvoorbeeld lichthinder).

Leidraad voor led/lcd displays

Voor led- en lcd displays kijken we naar de onderstaande richtlijnen en publicaties:

  • de richtlijn van de Nederlandse Stichting voor Verlichtingskunde (NSVV) ter voorkoming van Lichthinder;
  • de handreiking van Rijkswaterstaat en de CROW-publicatie ‘Reclame langs wegen’;
  • nieuwe, toekomstige richtlijnen die van toepassing zijn voor led/lcd displays worden ook meegenomen.

Led displays/lcd schermen

Led displays/led schermen zien we steeds vaker voorkomen. Het zijn verlichte reclameborden en ze hebben steeds vaker bewegende en soms knipperende beelden. Soms bestaat dat het bovenste deel uit tekst en het onderste deel bevat een reclame-uiting.

De schermen zijn van verre zichtbaar en door de felheid storen veel mensen zich eraan. De verkeersveiligheid kan in gevaar komen als verkeersdeelnemers worden afgeleid of verblind.

Reclame aan lantaarnpalen

We hebben op enkele locaties reclames aan lantaarnpalen. Deze kunnen verlicht of onverlicht zijn. Voor de gemeente kan het een extra inkomstenbron zijn. Maar er zitten ook andere kanten aan deze reclame. Niet iedereen stelt de fel stralende borden bij avond en nacht op prijs omdat ze lichthinder geven. Ook werpt het energiegebruik vragen op. Om een reclamebord aan een lantaarnpaal te hangen, moet de mast zwaarder zijn.

Reclame op de gevel, bij een bedrijf

Ondernemers willen graag hun bedrijf laten zien, want een ondernemer is terecht trots op zijn zaak. Vaak straalt het licht vanuit de etalages op de straat waardoor het daar donker lijkt.

Het licht is afkomstig van etalages, maar ook van naamborden voor het pand. Soms zijn deze zo fel verlicht dat ze niet meer leesbaar zijn als het donker is. Opvallend is dat veel bedrijven in de late avond of nacht beter te vinden zijn dan overdag. Overdag valt hun logo niet op, maar in het donker des te meer.

Reclame in bushokjes (abri’s)

In bushokjes (abri’s) is vaak verlichte reclame geplaatst. Het licht van een abri is vaak fel en kan storend zijn. De gemeente heeft abrireclame niet in eigen beheer maar besteedt dit uit.