Beleidsplan Licht - Fietspaden

Fietsen is gezond en goed voor een schone en duurzame leefomgeving. Op onze fietsers zijn we zuinig. Daarom hebben we veel fietspaden in de gemeente: recreatieve fietsroutes, hoofdfietsroutes of doorgaande fietsroutes. Soms liggen de fietspaden langs wegen of los. Bij fietspaden speelt verkeersveiligheid, het rijcomfort en het gevoel van veiligheid en overzicht een rol. Per situatie bekijken we of verlichting daaraan bijdraagt of juist niet.

Verlichting bij fietspaden

We gaan voortaan zo om met verlichting bij fietspaden:

  • Hoofdfietsroutes binnen de bebouwde kom worden verlicht. Dat kan door directe of indirecte verlichting. Indirecte verlichting is licht vanaf de weg dat op het fietspad schijnt. De verlichting wordt na de spits gedimd zodra dit mogelijk is. Per situatie bekijken we bovendien of de verlichting in de nacht uit kan.
  • De hoofdfietsroutes buiten de bebouwde kom voorzien we van alternatieven in plaats van verlichting, daar waar dat nodig is.
  • Andere fietsroutes worden niet verlicht. Zo voorkomen we schijnveiligheid; een verlichte weg zonder verdere sociale controle.
  • Ook recreatieve fietsroutes verlichten we niet, omdat deze hoofdzakelijk overdag worden gebruikt.

Soorten fietspaden

In onze gemeente hebben we veel fietsroutes. Zowel recreatieve als doorgaande fietsroutes. Beide kunnen zich binnen en buiten de bebouwde kom bevinden.
Recreatieve fietsroutes worden door onze eigen inwoners en door toeristen voornamelijk overdag gebruikt. Deze paden kunnen in kwetsbare gebieden liggen met waardevolle flora en fauna. Verlichting is in deze gebieden als snel storend voor de natuurlijke omgeving en kan ook schijnveiligheid geven.

Doorgaande fietsroutes zijn routes die vooral door onze eigen inwoners worden gebruikt. Vaak zijn dit dagelijkse routes. We kennen ook hoofdfietsroutes. Dit zijn belangrijkste routes die door de gemeente lopen en soms omliggende gebieden met elkaar verbinden.

Op sommige wegen ligt het fietspad naast de rijbaan, soms ligt het op de rijbaan of het fietspad ligt wat verder van de rijbaan af. Dit bepaalt mede de verkeersveiligheid. Als een fietspad op de rijbaan ligt, is er een grotere kans op een conflict tussen een auto en fietsers dan wanneer het fietspad niet op de rijbaan ligt.

Schijnveiligheid

Als een weg verlicht is, maar er is geen directe sociale controle, dan spreken we van schijnveiligheid. Er is niemand in de buurt die kan helpen als er wat gebeurt.