Onderzoek verkeer centrum Voorthuizen
In 2022 is een onderzoek uitgevoerd over parkeren en bereikbaarheid van het centrum van Voorthuizen. Dit is een uitwerking van de Centrumvisie Voorthuizen die in 2021 is vastgesteld. Het onderzoek is afgerond en openbaar. Het onderzoek gaat vooral om de omgeving Koninginnelaan – Hoofdstraat en Smidsplein. De gevolgen voor verkeer en parkeren zijn hier het grootst. Het onderzoek is een advies over de toekomstige parkeer- en verkeerssituatie in Voorthuizen. De basis voor het onderzoek zijn:
- de Centrumvisie Voorthuizen,
- een verkeerskundige analyse,
- de reacties vanuit het participatietraject. (zie hieronder op deze webpagina)
Het onderzoek heeft een aantal aanbevelingen en conclusies.
Het college heeft besloten om de uitkomsten van het onderzoek mee te wegen in de verdere uitwerking van de Centrumvisie.
Er komt een regiegroep. Deze regiegroep bestaat uit mensen van de gemeente en Plaatselijk Belang Voorthuizen, Wijkplatform Voorthuizen – Centrum en de Ondernemersvereniging Voorthuizen. De regiegroep denkt mee met de ontwikkelingen in Voorthuizen. Waaronder de ontwikkelingen in Voorthuizen Centrum. In een volgende fase worden omwonenden en ondernemers op projectniveau inhoudelijk betrokken.
De reacties die tijdens het participatietraject zijn ontvangen staan in de Reactienota Verkeersplan Voorthuizen. U kunt de Reactienota downloaden (pdf, 47 KB), of hieronder de inhoud lezen.
Reactienota
Nr. | Locatie | Categorie | Opmerking participatie |
---|---|---|---|
1 | Algemeen | Extra parkeer-capaciteit | Parkeren vanaf centrum (deze willen ook de klanten hebben dan zijn zij ook degene die de lasten moeten dragen) |
2 | Algemeen | Handhaving | Handhaving moet strenger, op zaterdag in het bijzonder! |
3 | Algemeen | Handhaving | Handhaving strenger -> vanwege foutparkeren. |
4 | Algemeen | Overig | Wanneer de AH toestemming krijgt voor uitbreiding en daardoor meer verkeer oplevert, zou het kunnen zijn dat de AH niet meer in het centrum thuishoort en buiten het centrum beter af is. Denk aan het terrein naast het tuincentrum Ganzenbeek. |
5 | Algemeen | Overig | Oude situatie zo veel mogelijk handhaven |
6 | Algemeen | Overig | Onderzoek voor parkeerbeleid voor nieuwe woningen m.b.t. bezoekers, kerkbezoekers en eventuele koopzondagen. |
7 | Algemeen | Overig | Parkeerruimte wat past in straatbeeld en grootte dorp. ’t Is geen stad!! |
8 | Algemeen | Overig | Weinig informatie naar omwonenden. |
9 | Algemeen | Parkeer-overlast | Te weinig parkeerruimte rondom winkels. |
10 | Algemeen | Verkeers-circulatie | Zo min mogelijk éénrichtingsverkeer |
11 | Algemeen | Verkeers-veiligheid | Schoolgaande kinderen kunnen niet veilig oversteken. |
12 | Algemeen | Verkeers-veiligheid | Meer zebrapaden in centrum |
13 | Algemeen | Verkeers-veiligheid | Meer oversteekplekken (zebrapad) in het centrum. |
14 | Algemeen | Verkeers-veiligheid | Wordt te hard gereden in en rondom het centrum. |
15 | Algemeen | Verkeers-veiligheid | De verkeersdrukte is de afgelopen jaren enorm toegenomen en dan ook het hard rijden. Ze rijden echt heel hard! |
16 | Algemeen | Verkeers-veiligheid | Verkeersveiligheid |
17 | Algemeen | Verkeers-veiligheid | Is er gedacht aan de verkeersveiligheid en uitstoot van fijnstof bij toename verkeer? |
18 | Smidsplein | Laden en lossen | Laden / lossen Albert Heijn wordt nog groter probleem bij uitbreiding |
19 | Smidsplein | Parkeer-overlast | Uitbreiding Albert Heijn zorgt voor verminderen (verdwijnen) parkeerplaatsen |
20 | Apeldoornsestraat | Overig | Pendeldienst tijdens evenementen en dan parkeerterrein bij Oranjeterrein |
21 | Apeldoornsestraat | Verkeers-circulatie | Sluipverkeer verminderen: A1 --> rondweg niet over hoofdstraat als sluiproute |
22 | Apeldoornsestraat | Verkeers-veiligheid | Extra oversteekplaats voetgangers |
23 | Apeldoornsestraat | Verkeers-veiligheid | Concentratiepunt van verkeer |
24 | Apeldoornsestraat | Verkeers-veiligheid | Veel chaos door overstekende fietsers en auto's die te hard rijden |
25 | Apeldoornsestraat | Overig | Dorpskarakter behouden |
26 | Bakkersweg | Parkeer-overlast | Door parkeren langs de weg geen ruimte voor rijdende auto's |
27 | Bakkersweg | Verkeers-circulatie | Eenrichtingsverkeer |
28 | Bakkersweg | Verkeers-veiligheid | Te hard gereden |
29 | Bunckmanplein | Extra parkeer-capaciteit | Tuintje (achter Bunckmanplein bij smederij) daar gebeurd niks in de hele driehoek |
30 | Bunckmanplein | Markt | Markt op het Bunckmanplein laten wanneer er een evenement is. |
31 | Bunckmanplein | Markt | Markt op Bunckmanplein laten behalve bij evenementen. Bij evenementen markt voor winkels langs. |
32 | Centrum | Overig | Suggestie: Waarom maken jullie niet een mooi straatje met kleinere winkels richting Hoofdstraat met een doorgang naar het Bunckmanplein (via de muziektent) als zijnde een mooi dorpspark met groen en bankjes. Dus supermarkten -> naar de rand -> naast Ganzenbeek of elders -> meer boetiekjes/kaaswinkeltjes die sferen. |
33 | Gerard Doustraat | Extra parkeer-capaciteit | Parkeerplaatsen aan Gerard Doustraat beter benutten |
34 | Gerard Doustraat | Overig | Gerard Doustraat beter informeren en nader onderzoeken |
35 | Gereformeerde kerk | Extra parkeer-capaciteit | Parkeerruimte voor gereformeerde kerk uitbreiden |
36 | Gereformeerde kerk | Extra parkeer-capaciteit | parkeerruimte vanaf rotonde 'de punt' naar Hoofdstraat t.h.v. kerk |
37 | Gereformeerde kerk | Extra parkeer-capaciteit | T.h.v. gereformeerde kerk parkeerplaatsen erbij |
38 | Hoofdstraat | Extra parkeer-capaciteit | Auto's parkeren langs hoofdstraat bij pleinen. Nadeel minder aantrekkelijk centrum |
39 | Hoofdstraat | Extra parkeer-capaciteit | Op de Hoofdstraat meer parkeerruimte creëren |
40 | hoofdstraat | Extra parkeer-capaciteit | Meer parkeerruimte op de Hoofdstraat |
41 | Hoofdstraat | Laden en lossen | Aldi bevoorraden vanaf zijkant |
42 | Hoofdstraat | Markt | Geen pilot (Hoofdstraat dicht) op zaterdag |
43 | Hoofdstraat | Markt | Geen pilot op zaterdag. |
44 | Hoofdstraat | Markt | Geen pilot! |
45 | Hoofdstraat | Markt | Geen pilot op zaterdag!!! -> markt kan voor de winkels langs. |
46 | Hoofdstraat | Markt | 6 weken proef (hoofdstraat dicht) uitleg en goedkeuring bewoners vragen lijkt mij logici |
47 | Hoofdstraat | Markt | Soms is de Hoofdstraat afgesloten voor evenementen maar is de straat leeg |
48 | Hoofdstraat | Overig | GEEN HOOGBOUW hoofdstraat |
49 | Hoofdstraat | Parkeer-route | Richting geven aan parkeren |
50 | Hoofdstraat | Verkeers-circulatie | Auto te gast |
51 | Hoofdstraat | Verkeers-circulatie | Eerste indruk: vakantiegangers wil je over de Hoofdstraat |
52 | Hoofdstraat | Verkeers-circulatie | Er rijden veel trekkers door het centrum deze mogen niet over de rondweg |
53 | Hoofdstraat | Verkeers-veiligheid | Bloembakken zodat je moet slingeren |
54 | Hoofdstraat | Verkeers-veiligheid | Led markering zebrapad |
55 | Hoofdstraat | Verkeers-veiligheid | Snelheid te hoog op de Hoofdstraat |
56 | Hoofdstraat | Verkeers-veiligheid | Inrichting Hoofdstraat heeft geen 30 km/u uitstraling |
57 | Hoofdstraat | Verkeers-veiligheid | Zebrapad aanleggen tussen Wheemstraat en Kerkstraat |
58 | Hoofdstraat (Jumbo) | Verkeers-circulatie | Te smalle toegangsweg. Mensen moeten wachten op elkaar |
59 | Hoofdstraat / Smidsplein | Verkeers-circulatie | Rechts voorrang bij de Hoofdstraat / Smidsplein |
60 | Hoofdstraat / Smidsplein | Verkeers-circulatie | Verkeersdoorvoer verbeteren m.b.v. rotonde |
61 | Jumbo terrein | Parkeer-overlast | Parkeerplaats te vol |
62 | Koninginnelaan | Beperken Parkeer-vraag | Blauwe zone Koninginnelaan |
63 | Koninginnelaan | Beperken Parkeer-vraag | Parkeren van personeel voor de deur van bewoners |
64 | Koninginnelaan | Extra parkeer-capaciteit | Extra parkeermogelijkheden creëren in grasveld |
65 | Koninginnelaan | Extra parkeer-capaciteit | Parkeerruimte extra op grasveld Koninginnelaan / vd Berglaan |
66 | Koninginnelaan | Extra parkeer-capaciteit | T.h.v. oude Aldi alleen parkeerplaatsen voor bewoners nieuwbouw |
67 | Koninginnelaan | Laden en lossen | Bevoorrading niet via Koninginnelaan |
68 | Koninginnelaan | Laden en lossen | AH kan niet worden bevoorraad via Koninginnelaan door scholen |
69 | Koninginnelaan | Overig | Woningen v/d Tweel staan leeg |
70 | Koninginnelaan | Overig | Nieuwe woningen op deze plek |
71 | Koninginnelaan | Overig | Bomen behouden |
72 | Koninginnelaan | Overig | Maak van het terrein achter de Muziektent, dus waar nu de leegstaande panden staan een mooi open winkelgebied met kleine winkeltjes en een dorpspark met bankjes waar je kunt zitten met horeca en een kopje koffie. |
73 | Koninginnelaan | Overig | Koninginnelaan is echt een hele fijne en mooie straat om te wonen. Waarom dat niet versterken qua architectuur en bouw. Draagt bij aan de sfeer en allure van het dorp en centrum ipv grote ruimte met alleen maar parkeerplaatsen. Mensen van buitenaf komen daar toch ook voor, sfeer en gezelligheid. |
74 | Koninginnelaan | Parkeer-overlast | Te weinig parkeerlocaties voor winkelpubliek. In het weekend worden opritten geblokkeerd |
75 | Koninginnelaan | Parkeer-overlast | Mensen parkeren langs de weg bij evenementen |
76 | Koninginnelaan | Parkeer-overlast | Mensen parkeren op eigen terreinen tijdens evenementen |
77 | Koninginnelaan | Parkeer-route | Parkeerroute ontbreekt |
78 | Koninginnelaan | Verkeers-circulatie | Gezien de winkel (zit beneden het wonen) is het geen optie om de Koninginnelaan af te sluiten. Ook mede door eigen parkeren (terrein) voor de deur. |
79 | Koninginnelaan | Verkeers-circulatie | Idee: Paaltje/knip. Doorgaand verkeer heeft hier niks te zoeken |
80 | Koninginnelaan | Verkeers-circulatie | Conclusie: Houd de verkeerscirculatie zoals het is |
81 | Koninginnelaan | Verkeers-circulatie | Koninginnelaan autoluw maken |
82 | Koninginnelaan | Verkeers-circulatie | GEEN Parkeerroute Koninginnelaan |
83 | Koninginnelaan | Verkeers-circulatie | Alleen bestemmingsverkeer |
84 | Koninginnelaan | Verkeers-veiligheid | Bloembakken plaatsen |
85 | Koninginnelaan | Verkeers-veiligheid | Veilige oversteekplaatsen realiseren |
86 | Koninginnelaan | Verkeers-veiligheid | Verkeersveiligheid begin Koninginnelaan – kerk – kruispunt vd Berghlaan verbeteren. + Gerard Doustraat. -> 15 km zone, drempels, bloembakken. |
87 | Koninginnelaan | Verkeers-veiligheid | Moeilijke en gevaarlijke bocht |
88 | Koninginnelaan | Verkeers-veiligheid | Te hard gereden |
89 | Koninginnelaan | Verkeers-veiligheid | Smal stuk Koninginnelaan |
90 | Koninginnelaan | Verkeers-veiligheid | Bocht bij kerk is veel te smal |
91 | Koninginnelaan | Verkeers-veiligheid | Verkeersveiligheid en snelheid |
92 | Koninginnelaan | Verkeers-veiligheid | Bocht t.h.v. kerk |
93 | Koninginnelaan | Verkeers-veiligheid | Bocht t.h.v. kerk – Koninginnelaan levensgevaarlijk. |
94 | Koninginnelaan | Verkeers-veiligheid | Koninginnelaan is nu al erg druk en onveilig op zaterdag. Ik maak me zorgen over de verkeersveiligheid wanneer er extra verkeer komt. Meer auto’s naar de AH en evt naar de nieuwe supermarkt op de plaats van de oude AH vergroten deze problemen nog eens extra. Hetzelfde geldt voor appartementen boven de nieuwe supermarkt. |
95 | Koninginnelaan | Verkeers-veiligheid | Weg te smal voor (druk) verkeer |
96 | Koninginnelaan | Verkeers-veiligheid | Nulmeting verkeersveiligheid + geluidsoverlast Koninginnelaan / vd Berglaan / Gerard Doustraat |
97 | Koninginnelaan | Verkeers-veiligheid | Geluidsonderzoek + uitstoot (co2) doen vanaf de Koninginnelaan. |
98 | Kruising Hoofdstraat / Koninginnelaan | Verkeers-circulatie | Onoverzichtelijk en chaotisch kruispunt. Veel mensen onnodig op elkaar aan het wachten: opstoppingen in de stroming |
99 | Kruising Koninginnelaan / Van Den Berglaan | Verkeers-veiligheid | Gevaarlijke situatie op het kruispunt |
100 | Locatie oude Albert Heijn | Extra parkeer-capaciteit | Parkeerkelder oude locatie AH |
101 | Oranjeterrein | Markt | Markt naar Oranjeterrein kan ook goede optie zijn. |
102 | Oude AH | Overig | Ik maak me zorgen over de nieuwbouw van veel appartementen op de plek v/d oude AH. |
103 | Oude AH | Parkeer-overlast | Waarom de Aldi verplaatsen naar oude AH als er al te weinig parkeerplaatsen zijn? |
104 | Parkeergarage Albert Heijn | Extra parkeer-capaciteit | Parkeergarage AH slecht gebruikt |
105 | Parkeerkelder oude Albert Heijn | Extra parkeer-capaciteit | Is het mogelijk om parkeerplaatsen oude AH deze zomer open te krijgen |
106 | Parkeerterrein Bakkersweg | Extra parkeer-capaciteit | Anders inrichten --> meer parkeerplaatsen |
107 | Parkeerterrein Bakkersweg | Extra parkeer-capaciteit | Betere inrichting |
108 | Parkeerterrein Bakkersweg | Verkeers-veiligheid | Onoverzichtelijke uitrit |
109 | Parkeerterrein Smidsplein | Beperken Parkeer-vraag | Personeel op andere manier dan met de auto laten reizen |
110 | Parkeerterrein Smidsplein | Beperken Parkeer-vraag | Betaald parkeren (1e uur gratis) |
111 | Parkeerterrein Smidsplein | Beperken Parkeer-vraag | Parkeren parkeerterrein met 1e 2 uur gratis |
112 | Parkeerterrein Smidsplein | Beperken Parkeer-vraag | Blauwe zone kan maar met uitbreiding AH schiet het niet veel op |
113 | Parkeerterrein Smidsplein | Handhaving | Meer handhaving |
114 | Parkeerterrein Smidsplein | Parkeer-overlast | Te weinig capaciteit --> zoekverkeer |
115 | Parkeerterrein Smidsplein | Verkeers-circulatie | Supermarkt uitbreiding trekt extra verkeer |
116 | Rembrandtstraat | Extra parkeer-capaciteit | Borden verboden parkeren worden niet weggehaald |
117 | Rembrandtstraat | Extra parkeer-capaciteit | Parkeren Bruna in tact blijven |
118 | Rembrandtstraat | Markt | Markt hier. |
119 | Rondweg | Verkeers-circulatie | Is er onderzoek gedaan naar het gebruik v/d rondweg + a.v. fileverkeer in de ochtend? (Denk aan de dagelijkse files op de A1) |
120 | Rondweg | Verkeers-circulatie | Is er onderzoek geweest m.b.t. rondweg? (beter gebruik maken van de rondweg verplichten ook nu al) |
121 | Rondweg | Verkeers-circulatie | Promoten van rondweg!! |
122 | Rondweg | Verkeers-circulatie | Promoten rondweg doorgaand verkeer!!! |
123 | Rotonde De Punt | Extra parkeer-capaciteit | Parkeerplaatsen vanaf rotonde De Punt t.h.v. geref. Kerk |
124 | Rotonde De Punt | Verkeers-veiligheid | Onveilige situatie voor fietsers bij rotonde De Punt |
125 | Smidsplein | Extra parkeer-capaciteit | Auto's parkeren aan zijkant Smidsplein |
126 | Smidsplein | Extra parkeer-capaciteit | Smidsplein onderkelderen |
127 | Smidsplein | Extra parkeer-capaciteit | Parkeergarage onder Smidsplein |
128 | Smidsplein | Laden en lossen | Vrachtwagens keren hier |
129 | Smidsplein | Markt | Soms is er de hele dag een activiteit op Bunckmanplein dan staat de markt de hele dag op het Smidsplein |
130 | Smidsplein | Verkeers-circulatie | Veel verkeer vanuit Molenveen richting AH |
131 | Smidsplein | Verkeers-circulatie | Eenrichtingsverkeer bij de Nooij richting Albert Heijn en dan richting Koninginnelaan (linksaf) |
132 | Smidsplein | Verkeers-circulatie | Toegang vanaf Koninginnelaan afsluiten |
133 | Van den Berghlaan | Extra parkeer-capaciteit | Groenteboer + visboer weer naar de oude plek (nemen plekken in) |
134 | Van Den Berglaan | Extra parkeer-capaciteit | Parkeergarage |
135 | Van Den Berglaan | Extra parkeer-capaciteit | Hier gebeurt weinig hier zit ruimte |
136 | Van Den Berglaan | Extra parkeer-capaciteit | Parkeerruimte voor supermarkten restaurants en kleine winkels + parkeergarage? |
137 | Van Den Berglaan | Markt | Markt naar deze locatie verplaatsen en harmonie ergens anders onder brengen. |
138 | Van Den Berglaan | Markt | Muzieklocatie verplaatsen en de markt op deze locatie |
139 | Van Den Berglaan | Markt | Kan de markt evt ook verplaatst worden naar de v/d Berghlaan t.o. Avondrust? (Is al vaker daarheen verplaatst) |
140 | Van Den Berglaan | Markt | Mensen vinden het plan om de muziek te verplaatsen en de markt op deze locatie te houden niet goed |
141 | Wheemstraat | Parkeer-route | Parkeerplaatsen beter aangeven door parkeerroute. Bij evenementen moet organisator zeggen waar parkeren |
Reacties die buiten onderzoek vallen
Door inwoners aangedragen wensen die buiten de scope van het onderzoek vallen zijn doorgegeven aan de gemeente. Het college heeft kennisgenomen van deze wensen en zal deze betrekken en in overweging nemen in het vervolgtraject wat gaat komen. Het proces daarvoor is opgenomen in het collegevoorstel en de raadsmemo van 21 december 2022.