Doortrekking oostelijke rondweg
Aanmelden voor de nieuwsbrief
Als u uw e-mailadres doorgeeft, ontvangt u de nieuwsbrieven over de Doortrekking oostelijke rondweg.

De gemeente Barneveld groeit. Van 59.000 inwoners in 2019 naar circa 70.000 inwoners vanaf 2030. Nieuwe woonwijken verrijzen binnen de gemeentegrenzen. Ook de werkgelegenheid neemt naar verwachting fors toe door uitbreiding van regionale bedrijventerreinen als Harselaar-Zuid. Al deze ontwikkelingen zorgen de komende jaren voor extra verkeersdruk op de bestaande wegen in en rond Barneveld. Het doortrekken van de Oostelijke Rondweg ziet de gemeente als een voorwaarde om de verwachte groei in goede banen te leiden. Door te investeren in een goede bereikbaarheid - lokaal en regionaal - blijft Barneveld voor al haar inwoners een fijne plek om te wonen, te werken en te recreëren.
De Oostelijke Rondweg Barneveld
- vormt een waardevolle aanvulling op het bestaande lokale en regionale wegennet;
- maakt en houdt de gemeente Barneveld bereikbaar én leefbaar;
- zorgt voor een directe verbinding tussen het bedrijventerrein Harselaar en de A30;
- leidt doorgaand verkeer óm de kern in plaats van erdoorheen;
- zorgt voor een betere verbinding tussen Barneveld-Zuid en Barneveld-Oost;
- is een aantrekkelijke verbinding voor weggebruikers uit de omgeving van Kootwijkerbroek en in de gemeente Ede voor De Valk en Wekerom;
- draagt bij aan het behoud van leefbaarheid en veiligheid in Barneveld.
Stand van zaken

De volgende stap in proces om te komen tot een Oostelijke Rondweg Barneveld is gezet. Eind 2019 stemde de Barneveldse én de Edese gemeenteraad unaniem in met de Kadernotitie Reikwijdte en Detailniveau Oostelijke Rondweg. Adviesbureau Arcadis is begin 2020 begonnen met het milieuonderzoek.
Advies Commissie voor de milieueffectrapportage
Vier mogelijke tracés met twee opties voor kruising van het spoor heeft Barneveld in eerste instantie aangewezen voor de Oostelijke Rondweg, waarvan een tracé deels over Edes grondgebied loopt. Welke variant het meest geschikt is, hangt af van de verwachte investeringskosten, de uitkomsten van de milieueffectrapportage (m.e.r.) en de bestuurlijke afweging in 2021. De vier tracés staan samen met de te onderzoeken milieueffecten, beschreven in de Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD). Uit zorgvuldigheid vroeg de gemeente vooraf advies aan de Commissie voor de milieueffectrapportage over de voorgestelde aanpak.
Vijfde tracévariant nabij dorpskern
Een van de adviezen van de commissie m.e.r. is, om de komst van de rondweg nog meer te onderbouwen. Ook stelt de commissie voor te onderzoeken of er minder ingrijpende alternatieven zijn voor de aangewezen tracés, zoals een beperkte aanpassing van het bestaande wegennet. Daarnaast is het advies om ook de milieueffecten van een meer westelijk gelegen variant, een zogenaamde vijfde tracévariant dichter bij de dorpskern, mee te nemen en beoordelen. Dit moet een duidelijk beeld geven hoe de tracévarianten verschillen op het gebied van milieueffecten. Om dit tracé mee te kunnen nemen in het milieuonderzoek, is een vergroting van het zoekgebied nodig.
Inspraak over voorkeurstracé
De m.e.r-rapportage laat straks zien wat de effecten van de verschillende liggingen op bijvoorbeeld geluid, luchtkwaliteit, natuur en landschap zijn, zodat de gemeenteraad een doordachte keuze kan maken. Ook is er aanvullend verkeersonderzoek nodig naar de noodzaak van de rondweg. En de stikstof-uitspraak kan nog van invloed zijn.
Nadat het milieuonderzoek is afgerond zal het college op grond van de milieueffecten, kosten en bestuurlijke afwegingen een voorkeur voor een tracé uitspreken. Daar kunnen omwonenden vervolgens op reageren, waarna de raad naar verwachting halverwege 2021 een besluit neemt. Bekijk de volledige planning.
Vragen over de Oostelijke Rondweg Barneveld
Neem contact op met Jessica Brink (Projectleider) via T 14 0342 of stuur uw vraag naar het e-mailadres oostelijkerondweg@barneveld.nl.
Planning
We hanteren de volgende globale planning:
- 2020 Onderzoeksfases voor de Milieueffectrapportage
- 2021 Presentatie van de voorkeursvariant
- 2025 Start aanleg
- 2027 Opening
Advies Commissie m.e.r.
Op de website van de commissie m.e.r. leest u het volledige advies van de commissie over de voorgestelde aanpak milieuonderzoek Oostelijke Rondweg Barneveld.
Vragen en antwoorden
Wij hebben de belangrijkste vragen en antwoorden over de Oostelijke Rondweg Barneveld op een rij gezet.
Vraag: Waar komt de Oostelijke Rondweg te liggen?
De gemeente Barneveld heeft het precieze tracé nog niet bepaald. Nader onderzoek is nodig naar een aantal tracés (en de effecten van die tracés op het milieu). De gemeente Barneveld hoopt in 2021 – na afweging van alle belangen – een voorkeursvariant te kunnen presenteren.
Vraag: Worden er ook alternatieven voor een rondweg onderzocht?
Een van de adviezen van de commissie m.e.r. is, om de komst van de rondweg nog meer te onderbouwen. Ook stelt de commissie voor te onderzoeken of er minder ingrijpende alternatieven zijn voor de aangewezen tracés, zoals een beperkte aanpassing van het bestaande wegennet.
Vraag: Waarom is er nu sprake van een vijfde tracévariant nabij dorpskern?
Vier mogelijke tracés met twee opties voor kruising van het spoor heeft Barneveld in eerste instantie aangewezen voor de Oostelijke Rondweg. Uit zorgvuldigheid vroeg de gemeente vooraf advies aan de Commissie voor de milieueffectrapportage over de voorgestelde aanpak. Advies van de commissie is om ook de milieueffecten van een meer westelijk gelegen variant, een zogenaamde vijfde tracévariant dichter bij de dorpskern, mee te nemen en beoordelen. Dit moet een duidelijk beeld geven hoe de tracévarianten verschillen op het gebied van milieueffecten. De gemeenteraad neemt deze uitkomsten mee in de keuze voor een voorkeurstracé. Om dit tracé mee te kunnen nemen in het milieuonderzoek, is een vergroting van het zoekgebied nodig.
Vraag: Heeft de stikstofproblematiek invloed op de aanleg van de Oostelijke Rondweg?
In dit stadium kan Barneveld nog anticiperen op actuele kwesties zoals de recente stikstof-uitspraak van de Raad van State. Deze uitspraak heeft nu nog geen consequenties voor de Oostelijke Rondweg, omdat het project nog in voorbereiding is.