Politie Barneveld verbetert service aangifteproces

Burgemeester: 'We houden resultaten proef goed in de gaten'

De politie wil haar dienstverlening voor inwoners verder verbeteren, waarbij aangiftemogelijkheden en openingstijden van het politiebureau in de gemeente Barneveld beter op elkaar worden afgestemd. Met ingang van 1 mei 2024 wijzigen de openingstijden van het politiebureau (in het Hulpverleningscentrum) aan de Nijkerkerweg 119 in Barneveld. Het bureau is van maandag tot en met donderdag geopend van 08:30 tot 16:00 uur, de openingstijden op vrijdag komen te vervallen. Digitaal aangifte doen wordt tegelijkertijd makkelijker en aangifte aan huis doen behoort tot de mogelijkheden. Het gaat om een pilot van een jaar in de gemeenten Nijkerk, Scherpenzeel en Barneveld.

'Service voor inwoners waarborgen'

Burgemeester Van der Tak is benieuwd naar de resultaten van de pilot. Om goede service van de politie voor inwoners te waarborgen verbond hij voorwaarden aan deze pilot: “Het aantal geplande momenten om aangifte te kunnen doen op het politiebureau blijft gelijk, tegelijkertijd worden er digitaal meer mogelijkheden geboden. Naar verwachting verbeteren we hiermee het aangifteproces voor inwoners. We houden de resultaten goed in de gaten en nemen op basis daarvan pas beslissingen voor de toekomst.”

Manieren van aangifte doen veranderen

De politie wil er voor iedereen zijn, vertrouwd voelen en makkelijk benaderbaar zijn. Inwoners moeten kunnen rekenen op een goede dienstverlening. Er wordt geïnvesteerd in de digitale zichtbaarheid en toegankelijkheid van de politie. Zo wordt digitaal aangifte doen steeds makkelijker en is onlangs een extra team cyberspecialisten aangetrokken om de digitale veiligheid te bewaken. Ook komt de politie voortaan thuis langs om aangifte op te nemen van digitale criminaliteit.

Slachtoffer op de eerste plaats

Melchior Esser, teamchef van de politie, benadrukt: "We proberen altijd zo goed mogelijk te kijken wat er nodig is voor een slachtoffer. Als iemand kwetsbaar is of als er iets is voorgevallen dat heel veel impact heeft op een slachtoffer, zullen we zo snel mogelijk een fysieke afspraak maken.” De aanpassing van de openingstijden betekent niet dat de dienstverlening wordt verminderd. Het aantal geplande aangiftemomenten blijft ongewijzigd, waardoor de politie flexibeler kan inspelen op de behoeften van de inwoners. Bovendien zijn er altijd politiemedewerkers op het bureau beschikbaar voor noodgevallen. Daarnaast blijft de politie onverminderd bereikbaar via politie.nl en het telefoonnummer 0900-8844.