Problemen met verhuurder melden

  • U kunt ongewenst gedrag van een verhuurder melden.
  • Denk aan bijvoorbeeld: te hoge borg, geen huurcontract, bedreigend gedrag of discriminatie.
  • U kunt anoniem melden.
  • Huurt u van een woningcorporatie?
Melden problemen verhuurder

In uw digitale melding beantwoordt u vragen over de situatie. Houd de volgende informatie bij de hand:

  • Gegevens van de verhuurder of verhuurbemiddelaar waarover de melding gaat;
  • Het adres, als het om een woning gaat die u huurt of wilt huren;
  • Beschrijving van de situatie, als het kan met foto’s. 

U kunt het gedrag van een verhuurder of verhuurbemiddelaar melden in de volgende situaties.

De verhuurder of verhuurbemiddelaar:

  • discrimineert u;
  • bedreigt u of maakt u bang (intimidatie);
  • vraagt te hoge borg (meer dan 2 maanden kale huur);
  • vraagt dubbele bemiddelingskosten;
  • maakt geen schriftelijk huurcontract;
  • geeft u geen goede informatie over:
    • uw rechten en plichten bij de huur van de woning (die niet in het huurcontract staan)
    • de hoogte van de borg en wanneer u die terugkrijgt als het huurcontract stopt
    • informatie hoe u met de verhuurder in contact kunt komen
    • contactinformatie van het meldpunt ongewenst verhuurgedrag
    • de servicekosten: u moet een compleet overzicht van de kosten krijgen.

De gemeente beoordeelt uw melding zo snel mogelijk. Het is niet altijd mogelijk om u daarover te informeren. Bijvoorbeeld omdat u de melding anoniem deed.

Blijkt na uw melding dat de verhuur van de woning niet voldoet aan de regels? Dan kan de gemeente de verhuurder verplichten om de woning volgens de regels te verhuren.

Vanaf 1 juli 2023 geldt de Wet goed verhuurderschap. De wet is er om woningzoekenden, huurders en buitenlandse werknemers met een werk-huurcontract te beschermen.

Volgens de nieuwe wet moet elke gemeente vanaf 1 januari 2024 een meldpunt hebben. Uw melding gaat naar dit meldpunt.