Fietsroute
- sneller op de fiets van Barneveld Zuid naar Voorthuizen en andersom
- aanvulling en verbetering van het lokale netwerk van fietsverbindingen
- verbindt centra, stations, scholen, sportvoorzieningen en werkgebieden
- grotendeels over bestaande fietspaden
- minder kruisingen, aangepast wegdek en breder van opzet
- werkzaamheden en omleidingen stemmen we af om hinder zo veel mogelijk te voorkomen

Werk in voorbereiding
De gemeente is bezig met de voorbereiding van
- de aanleg van een rotonde op de kruising Stationsweg/Van Wijnbergenlaan
- de aanleg van een 2-richtingenfietspad tussen de rotonde en de Harselaartunnel
Voor het aanleggen van de rotonde en een deel van het fietspad is een bestemmingsplanwijziging nodig. Het ontwerpbestemmingsplan ligt ter inzage van 22-03-2018 tot en met 3-05-2018. Tegelijk ligt de omgevingsvergunning voor het kappen van een aantal bomen ter inzage. Het gaat om de kap van 19 bomen waarvan 11 ter hoogte van de rotonde. 8 bomen staan meer noordelijk op het tracé richting de Harselaartunnel. In het totale plan worden 22 bomen terug geplant.
De gemeente is een aanbestedingsprocedure gestart om een aannemer te selecteren. Daarbij werkt de gemeente met een bouwteam. Samen met de aannemer worden de plannen in detail uitgewerkt. Volgens planning is de aannemer halverwege april 2018 bekend. Dan start het bouwteam met de technische voorbereiding. Het bouwteam werkt ook de planning van de werkzaamheden uit. Het uitgangspunt is dat de werkzaamheden aan de Stationsweg uiterlijk 1 november 2018 gereed zijn.
De delen van de fietsroute
Wijk Zuid III | Hertespoor-Wildforster
In de wijk Zuid III wordt langs de spoorlijn achter Hertespoor-Wildforster een nieuw fietspad aangelegd. Ter hoogte van de onderhoudsstrook van de watergang wordt een 2-richtingenfietspad aangelegd van 3 meter breed. Het fietspad wordt uitgevoerd in rood asfalt. Het fietspad zorgt voor minder oversteekbewegingen en overlast in de wijk. Dit draagt bij aan de verkeersveiligheid in de wijk.
Van Zuijlen Van Nieveltlaan
Tussen de verkeerslichten en de spoorlijn worden de fietspaden verbreed en uitgevoerd in rood asfalt. Het voetpad wordt 1,8 meter breed. De fietspaden worden 2,5 meter breed. Er zal verschil van hoogte zijn tussen fiets- en voetpad. De bushalte krijgt hogere banden. Instappen wordt daardoor makkelijker. De grote bomen worden vervangen door nieuwe bomen. Kleine bomen worden verplant.
De rijbaan wordt smaller. De nieuwe breedte van 6,5 meter past bij een 50 km/uur weg. Langs de weg worden parkeervakken aangelegd. De zijwegen aan de noordzijde worden vormgegeven met inritblokken. Inritblokken wijzen het verkeer extra op de voorrangssituatie voor fietsers. Bij het kruispunt met de Valkseweg worden de middengeleiders verhoogd. Hierdoor kunnen fietsers veiliger oversteken.
Waar mogelijk wordt de riolering tijdens de werkzaamheden deels vervangen. Aan de kant van de oneven huisnummers wordt een apart regenwaterriool aangelegd naast het vuilwaterriool.
Tussen de ingang naar het kasteel en de verkeerslichten bij de Drostendijk ligt al een 2 richtingenfietspad langs het weiland aan de oostzijde. Dit fietspad blijft in de huidige vorm bestaan. Fietsverkeer kan op dit wegdeel gebruik maken van de paden aan beide zijden van de weg. Het tegelpad aan de zijde van de bedrijven wordt waar nodig opgeknapt. De verkeerslichten op het kruispunt Dr. W. Dreeslaan worden verbeterd voor het fietsverkeer. We onderzoeken of het mogelijk is om de fietsoversteken aan elkaar te koppelen. Fietsers kunnen daardoor in één keer doorrijden.
Oversteek naar het centrum bij Huize De Schaffelaar
De oversteekplek bij het kasteel wordt opnieuw vormgegeven met voldoende opstelruimte voor fietsers. De aanpassingen dragen bij aan de verkeersveiligheid bij de oversteek. De voetgangersoversteek wordt aan de andere kant gemaakt, omdat dit beter past bij de looproute van de meeste voetgangers. De rijbaan wordt verlegd om meer ruimte te maken voor het fietspad voor het kasteel langs. De verkeerslichten blijven ook in de nieuwe situatie aanwezig. De 3 bestaande bomen worden vervangen door 5 nieuwe.
Stationsweg tot aan de Van Wijnbergenlaan
Na uitgebreid overleg met aanwonenden en belanghebbenden van de Stationsweg is besloten de bestaande fietspaden aan beide zijden van de weg te behouden. Waar nodig wordt het tegelfietspad aan de zijde van de woningen opgeknapt. Tussen de oversteek bij het kasteel en de bosrand wordt aan de zijde van het weiland het tegelpad vervangen door een asfaltpad. Dit blijft een fietspad voor 1-richtingsverkeer. De verkeerslichten op het kruispunt met de Gasthuisstraat worden zo mogelijk aangepast, zodat fietsers sneller of langer groen kunnen krijgen.
Stationsweg tussen Van Wijnbergenlaan en Harselaar
Daar waar de Van Wijnbergenlaan aansluit op de Stationsweg leggen we een rotonde aan. Een rotonde zorgt voor:
- een verkeersveilig kruispunt van samenkomende wegen
- een betere ontsluiting van woonwijk De Vaarst. Het wordt makkelijker om de Stationsweg op te rijden
- een veilige oversteeksituatie voor fietsers
- een lagere snelheid van het doorgaande verkeer. Hiermee wordt duidelijker dat het om een weg binnen de bebouwde kom gaat waar je maximaal 50 km per uur rijdt
Aan de oostzijde van de weg wordt een 2-richtingenfietspad aangelegd. Ter hoogte van Harselaar laten we dit fietspad aansluiten op het ontwerp van de Harselaartunnel. Om de bestaande bomen langs de weg zoveel als mogelijk te behouden, splitsen we het fietspad in rijrichting langs het bos. De maximumsnelheid van de Stationsweg ten noorden van de Van Wijnbergenlaan is onlangs in zijn geheel gewijzigd naar 50 km/uur. De inrichting van de weg sluit daar echter nog niet bij aan. Daarom richten we de weg anders in. Dit betekent dat we de rijbaan laten versmallen en aan beide zijden verhoogde banden aanbrengen. Daarnaast wordt het asfalt van de rijbaan volledig vervangen door geluid
reducerend asfalt.
Baron van Nagellstraat (in Harselaar)
Door de ontwikkeling van Harselaar wordt de Baron van Nagellstraat opnieuw ingericht. De kruispunten worden aangepast om meer verkeer te kunnen verwerken. De weg gaat door een tunnel onder de spoorlijn door lopen. In de projecten Harselaartunnel en herinrichting Baron Van Nagellstraat wordt de aanleg van het 2-richtingenfietspad van 4 meter breed aan de oostzijde van de weg meegenomen. Een gedeelte van dit pad, ter hoogte van de aansluiting met de snelweg en de Zeumerseweg, is al gereed.
Baron van Nagellstraat (tussen Harselaar en Voorthuizen)
Aan de oostzijde van dit deel van de route wordt een 2-richtingenfietspad aangelegd. Dit fietspad is 4 meter breed. Het wordt uitgevoerd in rood asfalt tot aan de rotonde die bij de nieuwe wijk Holzenbosch in Voorthuizen komt. Hier kunnen fietsers veilig oversteken naar de bestaande fietspaden in het dorp Voorthuizen.
Contact
Bewoners worden door de aannemer op de hoogte gehouden van de werkzaamheden. Heeft u vragen, dan kunt u ons als volgt bereiken:
- vragen over de werkzaamheden en het ontwerp kunt u stellen aan de heer Willems, projectleider gemeente Barneveld via t.willems@barneveld.nl
- vragen over de planning van de werkzaamheden en de bereikbaarheid van uw woning kunt stellen aan de heer Hubers, projectcoördinator bij aannemingsmaatschappij van Gelder. Hij is te bereiken via mhubers@vangelder.com