Niet tevreden over behandeling door gemeente en privacy
- U vindt dat u niet goed bent behandeld door een medewerker, het college van burgemeester en wethouders of gemeenteraad of
- u heeft een klacht over de gemeentelijke opvang voor Oekraïeners of
- u mist informatie die is beloofd of
- u heeft een klacht over privacy.
- Het heeft de voorkeur dat u ons belt over uw klacht, bel 14 0342(Verwijst naar een telefoonnummer).
- We gaan dan in gesprek over uw klacht en hopen er samen uit te komen.
- U kunt uw klacht ook digitaal indienen. Eventueel kunt u ook een brief schrijven.
Als wij een klacht van u ontvangen, proberen wij u altijd telefonisch te spreken. We luisteren dan naar uw klacht en bespreken deze. Als u dat wilt, nodigen we u daarna uit voor een gesprek in het gemeentehuis. De persoon waarover de klacht gaat en een leidinggevende zijn dan meestal bij het gesprek aanwezig.
Als u dan nog niet tevreden bent, dan wordt het traject voortgezet en ontvangt u een brief van het college. Hierin staat de reactie op uw klacht.
Als u niet tevreden bent over de afhandeling van uw klacht, kunt u uw klacht herhalen bij de Nationale Ombudsman.
Stuur een brief met uw klacht aan:
College van burgemeester en wethouders
Afdeling Bestuur & Dienstverlening
Postbus 63
3770 AB Barneveld
Vermeld daarbij de datum, uw naam, het adres, uw klacht en het tijdstip van het gedrag waarover u een klacht indient.
Wij nemen niet alle klachten in behandeling. Dat geldt voor:
- Herhaalde klachten.
- Klachten over gedragingen van langer dan één jaar geleden.
- Klachten over gedragingen waartegen bezwaar en/of beroep open staat of heeft gestaan.
- Anoniem ingediende klachten.
Verblijft in een gemeentelijke opvanglocatie voor Oekraïners en heeft u een klacht voor de gemeente?
De gemeente neemt uw klacht in behandeling als deze klacht gaat over:
- een gemeentelijke opvanglocatie voor Oekraïners (GOO) of
- het gedrag van iemand die op de gemeentelijke opvanglocaties werkt of
- een maatregel die door de gemeente kan worden opgelegd aan vluchtelingen.
Indienen klacht
U kunt op 2 manieren een klacht indienen:
- U kunt het online klachtenformulier gebruiken (zie: Niet tevreden over behandeling door gemeente)
- U kunt mailen naar oekraine@barneveld.nl(Verwijst naar een e-mailadres). Zet in de mail:
- uw naam en adres
- het gedrag waarover uw klacht gaat
- de naam van de persoon waarover uw klacht gaat
- de datum en het tijdstip het gedrag waarover u een klacht indient
Iemand anders de klacht in laten dienen
U kunt iemand anders de klacht voor u laten indienen. Dat heet ‘machtigen’. Deze persoon kan u ook vertegenwoordigen bij de afhandeling van de klacht. U kunt bijvoorbeeld machtigen: een rechtshulpverlener, iemand van VluchtelingenWerk of een andere stichting of NGO die ondersteuning biedt aan vluchtelingen uit Oekraïne.
Na het versturen van de klacht
De gemeente bevestigt de ontvangst van uw klacht. De gemeente handelt uw klacht af binnen 6 weken na ontvangst van uw klacht. De gemeente kan de afhandeling voor ten hoogste 4 weken verlengen.
Hoe wij met uw persoonsgegevens omgaan als u een klacht indient, kunt u lezen in het Privacyregister. Zie: Uw gegevens en klachten.